TALK BUSINESS MET BAS JANSSEN

Social media is een belangrijk onderdeel geworden in de skatewereld. Kan het helpen bij een carrière als skater?
Dat ligt eraan hoe je ermee omgaat. Als je er professioneel mee omgaat kan het je zeker helpen om jezelf te promoten. Dat is wat sponsors ook willen zien. Er staan simpelweg 20 andere skaters te trappelen om jouw plek in te pikken. Een sponsor wil gewoon dat je vaak en goed in de publiciteit staat en social media kan je daar mee helpen. Toen ik vroeger (toen er geen Instagram was, ja ja) nog veel wedstrijden reed, probeerde ik altijd wel ervoor te zorgen dat ik zichtbaar was. Als ik een goede dag had kon ik misschien wel een finaleplek scoren of een best trick winnen. Als ik een slechte dag had benaderde ik de lokale fotograaf om ergens even een foto te schieten om zo toch die coverage te pakken. Nu kan er op veel meer andere manieren voor coverage gezorgd worden met behulp van social media, maar nogmaals, het is hoe je ermee omgaat. Kijk naar Sewa of Vijverberg, die weten altijd wel weer iets leuks te posten.

Even terug naar de sales. De lokale skateshops hebben een grote concurrent erbij, de webshop. Hoe zie jij de toekomst skateshop vs. webshop?
Ik denk dat concurrentie gezond is, maar dan moet het wel gezonde concurrentie zijn. Hahahaha dat is een goed quote toch? Nee, retail in het algemeen verandert gewoon. Er zijn heel veel grote webshops bij gekomen die de skateshops misschien pijn doen, maar er zijn natuurlijk ook skateshops die een heel goede webshop hebben. Revert, Rollin, Independent Outlet en Ben-g bijvoorbeeld spelen hier slim op in. Maar een grote doorn in het oog zijn natuurlijk de online prijsstunters. Als jij een shop midden in het centrum van een stad hebt met personeel, dan zijn je kosten natuurlijk hoger dan wanneer je een loodsje huurt in the middle of nowhere en vanuit daar gaat versturen. Dan kun je meer korting geven omdat je minder kosten hebt. Daarentegen moet je wel meer producten verkopen om rond te kunnen komen. Het blijft dus lastig. Iedereen is vrij om zijn eigen prijs te bepalen voor het product dat hij verkoopt.

Bas Janssen - kickflip to fakiekickflip to fakie

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

LATEST POSTS

11mayAll DayRed Bull Skate Event

26mayAll DayCarve & Coffee at Griftpark

29junAll DayBlue Tomato Best Foot Forward – Belgium

06julAll DayBlue Tomato Best Foot Forward – NL

13julAll DayVery Special Flatspot Event

27julAll DayMonster Euro Tour – NL