DUFARGE, G-STAR EN SKATEBOARDS

Share on whatsapp
WhatsApp
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

De redactie kreeg een uitnodiging voor een expositie met iets van Dufarge in samenwerking met G-Star. Dufarge is een samenwerking aangegaan met G-Star?! Wat heeft G-Star te maken met skateboarden en waarom met Dufarge?! Onze interesse was in ieder geval gewekt en zo stonden we op een woensdagavond tussen hip Amsterdam met een gratis wodkaatje. We spraken de mannen van Dufarge, maar ook met brand manager Remco de Nijs van G-Star.

Dufarge was uitgenodigd door G-Star in samenwerking met Glamcult om hun kijk op denim te realiseren. Dit hebben ze gedaan door middel van hun bestaande Bink cruiser aan te passen. In plaats van gelamineerd hout, heeft Dufarge er voor gekozen om hun cruiser te maken uit 34 lagen met epoxy verlijmd denim. Lees hieronder een interview met initiatiefnemer en brand manager Remco de Nijs.

Hoe komt een bedrijf als G-Star bij het idee om een collaboratie te doen met Dufarge?
Allereerst het concept achter de expositie; twee ‘craftsmanships’ bundelen tot één.  Het concept was om startende creatieve ondernemers te koppelen aan de ‘craftsmanship’ van ons atelier. We hebben in Amsterdam een atelier, een soort testlab waar oplossingen gemaakt worden ter ondersteuning van onze ontwerpen. Maar ook waar ze objecten ontwikkelen voor bij ons op beurzen en/of winkels. Dat noemen wij RAW art objects.

De expertise hebben we, maar die communiceren we nooit naar buiten. Dat wou ik heel graag een keer bundelen aan jonge creatieve ondernemers. Daar is het hele plan uit voortgekomen. Het plan heb ik toen voorgesteld aan Glamcult. En zij hebben een selectie gemaakt van ondernemers die in dat profiel passen. Zo zijn we bij Dufarge gekomen.

Uiteindelijk staan hier tien creatieve ondernemers. Waarschijnlijk heb je meerdere kunstenaars voorgesteld gekregen, maar waarom de uiteindelijke keuze voor Dufarge?
Je ziet in de mode natuurlijk superveel invloeden vanuit de hoek van de skateboardscene komen. Juist die hoek is voor ons heel interessant. En eigenlijk ook een hoek waar we eigenlijk niet heel erg veel van af weten als een denimmerk. We hebben met Dufarge gezeten en de vraag gelegd: “Wat is er allemaal mogelijk met denim en skateboards?” Zij kwamen met het ludieke idee om een deck te bouwen die opgebouwd is uit 34 lagen denimstof. En het eindresultaat.. ik vind het echt waanzinnig! Ik vind het echt een superobject!

Dit is wel echt craftsmanship..
Nee, anders gezegd.. Dit is Champions League. Wat Feyenoord niet lukt, dat lukt Dufarge.. haha.

Zie je ook een toekomstige samenwerking met Dufarge?
*moment stilte*.. We zijn in gesprek. Ja, ik vond het een héél leuk project. Ik zou het leuk vinden om dit door te zetten.

G-Star wordt door skateboarders niet echt ‘skate’ gevonden. Wat is jullie visie hierop?
De achterliggende gedachte is ook helemaal niet dat we de skatescene in willen, want die expertise hebben we gewoon niet. Dat is ook niet de gedachtegang. Ik vind het gewoon een heel leuk project omdat de beide ‘craftsmanships’ samen komen en het eindresultaat heel verrassend is. En dat vind ik al goed genoeg. Laat het maar lopen. Die kennis van de markt heeft G-Star niet. En ik wil me ook niet voor doen dat ik die kennis heb. Dus het is aan de scene zelf om hierover te oordelen. Maar esthetisch vind ik dit gewoon een fantastisch resultaat!

remco-de-nijs-gstar-dufarge

Remco de Nijs, brandmanager bij G-Star

LATEST POSTS

Video: FUC – Fucing Hot

Brandende mensen, rails, wheelypads en vuurwerk, dit allemaal om de lente collectie van FUC (fackupclothes) Fucing Hot onder de aandacht te brengen. Ga er even

Read More »
Flatspot Magazine