INTERVIEW: NIELS VAN DER ZWAN OVER DUFARGE

In het begin leek het er op dat het weer één van die merkjes zou zijn die een stille dood zou sterven, maar het Nederlandse Dufarge bestaat inmiddels al 4 jaar en doet het goed en is ook zeer actief op social media. Wat is hier aan de hand? We spraken met één van de mannen achter het merk, Niels van der Zwan over wat er nou allemaal speelt rond het merk. 

Dufarge is niet alleen van jou. Met wie werk je samen en waarom zijn jullie het begonnen?
Ik werk samen met Hugo de Pagter en Ties Alfrink. We hadden we al heel lang het plan om iets te beginnen. We wilden altijd al producten maken die je ook zelf aan zou willen hebben of een pet die je zelf zou dragen. Puur als creatieve outlet wilden we dit hebben: om dingen te bedenken, te maken en dan te verkopen. We wilden vooral skateboard gerelateerde artikelen maken, omdat we dat tof vonden. We merkten dat we bepaalde dingen toch wil misten in het skaten. Er zijn zoveel merken waar je gewoon niet echt iets mee hebt. We vonden het cool om zelf iets neer te zetten.

Dufarge bestaat nu 4 jaar. Wat is er in die 4 jaar allemaal gebeurd?
Veel! In het begin begonnen we met t-shirts. Vrij snel daarna zijn we ook boards gaan produceren. Jan Maarten Sneep werd toen onze eerste teamrider. We waren daar echt super blij mee. Ook omdat hij zo’n andere manier van skaten heeft. Weinig mensen skaten zoals Sneep in Nederland en dat vonden we heel erg bij Dufarge passen. Daarnaast is Dennie ‘Brielle’ Wagner er bij gekomen op het team, een skateboardmachine. Als je hem ziet skateboarden, dan krijg je echt zo erg zin om te gaan skateboarden.

Verder hebben we een supergave samenwerking gedaan met OMA het ontwerpbureau van Rem Koolhaas. We skaten vaak op museumpark in Rotterdam. Rem heeft daar een vlag ontworpen die bestaat uit heel veel kleuren die staan voor alle landen uit de Europese Unie. Die vlag is geschilderd op het museumparkplein waar wij vaak skaten. Je hebt daar twee relaxte ledges en de ondergrond is heel fijn doordat de vlag er op geschilderd is. Het is gewoon een superfijne meetingplace in Rotterdam om eerst heen te gaan voordat je ergens anders gaat skaten.
Op een gegeven moment had Hugo het idee om de vlag op een skateboard te gaan maken. Maar ja… Dat gaat natuurlijk niet zomaar. Via Gregory Vyent , die werkt bij OMA kwamen we in contact met Rem. Hij vond het supertof, dus konden we de boards uitbrengen. En die zijn echt over de hele wereld heen gevlogen; van Hawaii, naar Australië, Brazilië, naar Amerika, Canada en ook een superveel naar Engeland. We hadden een oplage van 80 en we gaan er ook niet meer van maken. Wij vinden het super gaaf om zo iets te doen. Dat we een board van onze favoriete spot kunnen maken en kunnen uitbrengen van OMA.

Wat is jullie taakverdeling eigenlijk?
Dat hebben we niet netjes op papier. In het begin deed iedereen van alles, maar je merkt dat het nu een stuk gestroomlijnder is. Ties heeft heel de website gebouwd en zorgt dat de webshop loop. Ties en Hugo zijn ontwerpers (en hebben hun eigen ontwerpbureau). Dus die houden zich veel met de ontwerpen bezig om het allemaal te stoomlijnen. En samen met Hugo doe ik eigenlijk de social media en de zichtbaarheid van Dufarge. Ik vind het supertof om filmpjes te maken en te editten. Ook doe ik de sales, wat lastig is en veel tijd in gaat zitten. Eigenlijk wisselen het een beetje af ook. We zitten af en toe bij elkaar en dan gooien we nieuwe ideeën op tafel.

Flatspot Magazine
X