TALK BUSINESS MET BAS JANSSEN

Een behoorlijk pittige job als we het zo horen…
Ja, dat is het zeker. Als ik een verkeerde keuze maak en bijvoorbeeld een bepaald product denk heel goed te kunnen verkopen en het verkoopt uiteindelijk helemaal niet… Ja, dat is niet goed! Maar het is ook niet zo dat ik de productlijn maak of helemaal wijzig. De producten worden ontwikkeld in Amerika en wij kunnen daar onze Europese feedback op geven. Mijn collega Sam Barratt (Brand Manager EMEA), de Europese Product Director en ik hebben wekelijks contact met Amerika om te kijken wat er volgend seizoen gaat gebeuren, welke nieuwe schoen het gaat worden, of om het te hebben over andere belangrijke dingen die met product en trends te maken hebben. Als een bepaald product bijvoorbeeld in Amerika werkt, maar in Europa echt niet aanslaat, dan zullen wij er bijvoorbeeld een stuk minder nadruk op leggen. En natuurlijk werkt het andersom ook zo. Constateren wij dat iets supergoed werkt in Europa, dan kunnen wij die feedback ook aan de Amerikanen geven.

Maar hoe ben je ooit begonnen met het werken in de skate-industrie?
Heel simpel eigenlijk, door te skaten. Ik was acht jaar oud toen ik begon met skaten en ik denk dat ik een jaartje of dertien was toen ik mijn eerste shopdealtje kreeg bij een shop in Zoetermeer. Ik kreeg 10 of 20 procent korting en dat was toen natuurlijk de vetste deal ooit… De eigenaar van die shop nam mij een keer mee op inkoop bij Hardcore Supplies. Schijnbaar wist ik de juiste spulletjes te bestellen want ik mocht later vaker mee inkopen doen. En zo leerde Hardcore mij weer kennen. Later ben ik voor Juhroen Skatestore in Leiden gaan rijden en via die shop kreeg ik meer contact met Hardcore – zij hielden me ook een beetje in de gaten voor mogelijke sponsoring in de toekomst.

Ik ging uiteindelijk een keer skaten met de OG legends (Bob Schmeitz, Koos Wurzer, Dirk Winkelman…) wat ertoe geleid heeft dat ik voor Hardcore Supplies ben gaan rijden. Kort daarna ben ik opgepikt door Element. Na een jaar kreeg ik een Europese deal en werd ik betaald om te skaten, wat ik zo’n jaar of acht heb volgehouden. Maar al die tijd ben ik met Hardcore in contact gebleven. En toen brak ik mijn enkel…

Dat was balen omdat ik zeker een half jaar niet kon skaten. Rond die tijd had Hardcore ook iemand nodig op de werkvloer die skateboarden begreep. Ik kreeg eigenlijk de vrije keuze wat ik daar wilde gaan doen. Uiteindelijk heb ik voor een Sales/Marketing-functie gekozen en ik kon meteen beginnen. Om heel eerlijk te zijn had ik zoiets van: Ik kijk het een half jaartje aan en mocht ik het niet leuk vinden dat stop ik en ga ik weer fulltime skaten. Ik had namelijk nog steeds een goede deal met Element. Maar ja, je ziet het… Ik vond het best wel leuk werk.

Een paar jaar lang heb ik skaten gecombineerd met mijn baan bij Hardcore Supplies. Uiteindelijk was ik ongeveer 150 dagen per jaar op reis om te skaten en 200 dagen aan het werk. Rond mijn 25ste had ik zoiets had van: Wow! Ik kan dit niet mijn hele leven blijven doen. Element had op dat moment al 5 of 6 jaar hetzelfde team en er kwam een nieuwe lichting skateboarders aan. In goed overleg hebben we besloten dat ik mijn contract zou afmaken en daarna mijn plek in het team aan iemand anders zou afstaan zodat ik me verder kon gaan richten op mijn werk.

Bas Janssen - nosegrindBas Janssen, nosegrind / foto: Rob Rouleaux

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

LATEST POSTS

11mayAll DayRed Bull Skate Event

26mayAll DayCarve & Coffee at Griftpark

29junAll DayBlue Tomato Best Foot Forward – Belgium

06julAll DayBlue Tomato Best Foot Forward – NL

13julAll DayVery Special Flatspot Event

27julAll DayMonster Euro Tour – NL