TIEN MINUTEN MET TOMMY GUERRERO IN AREA 51

We kregen een uitnodiging van Levi’s Skateboarding om de legendarische Tommy Guerrero te zien spelen en een interview te houden. Hij was even in Nederland om wat concerten te geven en zijn nieuwe Album No Man’s Land te promoten. Naast zijn optreden werd er ook tijd gemaakt voor zijn teamrider Nick Bax, waar Tommy tijdens Vans Downtown Showdown in Amsterdam helemaal van onder de indruk was en toen meteen op Real en Spitfire vroeg.

Hey Tommy, hoe gaat het?
Goed. Ben blij dat ik in Nederland ben en dat ik in dit skatepark kan spelen. Heb je het park gezien? Zoiets zou ik ook wel bij mij in de buurt willen hebben.

Je was onderdeel van de legendarische Bones Brigade. Hoe was dat?
Het was te gek. Maar wij waren gewoon een groepje vrienden dat door Stacy Peralta bij elkaar is gezet. Toen ik gevraagd werd om voor Powell te skaten, wow, dat was gewoon vet. Ik keek toen tegen die jongens op en opeens werd ik er zelf onderdeel ervan. We gingen gewoon skaten en plezier maken. Ik heb altijd alleen voor mezelf geskate en nooit voor andere mensen of een act opgevoerd. Wisten wij veel dat er 30 jaar later nog steeds over gepraat wordt.

Maar 30 jaar later terugkijkend, waarom zijn jullie dan zo legendarisch geworden?
Ik denk dat het kwam omdat er met skateboarden heel weinig tot niets met video werd gedaan. Stacy Peralta kwam met het idee om gewoon het skaten te filmen en daar een soort van promotiefilm van te maken. En toen kwam Animal Chin waar een echt verhaal in zat, wat super leuk was om te maken en wij hadden gewoon plezier. En ik denk dat een hoop mensen zich daarmee konden identificeren. Skateboarden is gewoon plezier hebben met je vrienden en geen bullshit over geld verdienen of andere zaken.

Naar mate iedereen ouder wordt, een gezinnetje krijgt, carrière wil maken krijg je dat ze zich juist herinneren aan die tijd van de Bones Brigade. Het staat voor een tijd die ze nooit meer mee gaan maken. Zij hadden toen ook hun eigen vriendengroepje en gingen overal skaten en plezier maken. Ik ben gewoon super dankbaar dat ik in die positie kon staan om zoveel mensen te inspireren.

je bent vrij jong ook begonnen met muziek te maken. Heeft de hele Bones Brigade periode je op een bepaalde manier gestuurd?
Niet echt. Ik begon al muziek te maken voordat ik een professioneel skateboarder was. Het was de punkmuziek welke eind jaren zeventig in mijn leven kwam wat me echt inspireerde. Het was gewoon anders en ik voelde me daarmee verbonden, al weet ik niet precies waarom. Misschien omdat ik door het skateboarden als een outlaw werd bestempeld en ik toch al een punk-kid was. Het was gewoon anders.

Heeft je legendarische status in de skatescene erbij geholpen om je muziek carriere op gang te krijgen?
Nee helemaal niet. Mijn eerste Album kwam ook omdat ik een skatevideo “Amigo’s” maakte voor mijn toenmalige company Forties Clothing en ik de muziek bij de video zelf maakte. Op een of andere manier kwam die weer terecht bij Andy Holmes, welke het weer bij James Lavelle dropte om eens te checken. Zij hadden wel interesse om een album te maken met die muziek, maar het duurde allemaal lang.. Toen kwam Thomas Campbell en die had zoiets van; kom we gaan dit releasen.

Mijn muziek is eigenlijk ook nooit voor de massa bedoeld. Ik ben erg dankbaar dat het wel opgepikt werd en ik muziek kon blijven maken. Het is gewoon een onderdeel om creatief bezig te blijven, anders zou ik helemaal gek worden. Ik ben ooit een jaar lang geblesseerd geweest en kon niet skaten, als ik toen geen muziek kon maken dan zou ik echt doordraaien.

Je was twee jaar geleden in Nederland voor de Downtown Showdown. Daar ben je Nick Bax tegen gekomen en hebt hem zien skaten en meteen op Real en Spitfire gezet.
Ik vond het gewoon te gek om hem te zien skaten. Hij skate zoals iemand uit Noord Californië, gewoon keihard aan het rippen. Hij zou zo op een skateboard geboren kunnen zijn en dat sprak mij heel erg aan en dus heb ik hem meteen gevraagd om voor onze merken te rijden.

Hou je nu ook wat meer de Nederlandse scene in de gaten?
Het is en blijft moeilijk om Europese content te vinden in de USA. Natuurlijk check ik alle grote media boeren zoals Thrasher en The skateboardMag en zo. En we krijgen natuurlijk ook veel dingen opgestuurd, wat wel wat meer mag zijn. Nassim Guammaz is killing it. Maar weet je, als je echt goed bent, dan kom je vanzelf wel in de aandacht. Als iemand een hele goede skater ontdekt, dan verteld hij dat ook weer verder en voor je het weet staat ie op de cover van een magazine. Zo gaat dat met skateboarders.

Je bent een van de founders van Deluxe, je runt het bedrijf, maakt muziek en reist heel veel. Hoe kan je het eigenlijk combineren allemaal?
Ten eerste heb ik eigenlijk weinig met de business bullshit te maken, ik ben gewoon art director van Krooked en houd me daar vooral mee bezig. En iedereen bij Deluxe weet wat ik doe. Jim Thiebaud, die runt het hele bedrijf en die weet ook hoe ik in elkaar zit en dat ik met creatieve zaken me bezig houd. En het is beter voor het bedrijf dat ik nu hier met jullie zit te praten dan dat ik achter een computer zit..

Meer info over Tommy Guerrero vind je HIER

Flatspot Magazine
X