MARTIJN ‘BONK’ GULDEN BENOEMD TOT NACHTBURGEMEESTER VAN BREDA

Martijn Gulden, beter bekend als ‘Bonkie’ is onlangs officieel benoemd tot ‘nachtburgemeester’ van Breda. Dat Bonkie staat voor gezelligheid is waarschijnlijk voor niemand onbekend. Ben je ooit in zijn winkel aan de Veemarktstraat in Breda geweest dan is de kans groot dat je binnen een paar minuten onder het genot van een koud biertje je spaarrekening aan het plunderen bent. Wij zochten Bonkie op om achter het fijne van dit verhaal te komen.

Hoe voelt het om nachtburgemeester van Breda te zijn?
Ja dat is een oeuvreprijs! Dat is omdat ik hier de laatste 20 jaar dag en nacht heb rondgelopen. Vooral de eerste 3, 4 jaar van mijn carrière, toen sliep ik hier nog achter in de winkel, ik dacht toen dat dat goedkoop was, maar dat bleek eigenlijk helemaal niet zo te zijn, want ik ging gewoon 7 dagen per week alle horeca af. Ik heb nummer 1 tot en met 86 bij Chinees hier op de hoek helemaal afgewerkt, true story! Maar hoe voelt dat allemaal? Niet echt veel anders, gewoon nog steeds zat..

Wat moet je precies doen als nachtburgemeester?
Morgen moet ik bier proeven bij de brouwerij hier om de hoek. Ik moet keuren of het carnavalsbier goed is. Zondag heb ik een loterij, dan kun je een nachtje met de nachtburgemeester winnen, niet in bed, maar aan de bar. En zondag moet ik naar het beste bruine café van Breda. Allerlei privileges dus..

En volgend jaar is er weer een nieuwe verkiezing?
Nee, over twee jaar. Dat vond m’n vrouw dan weer wat minder.

‘’Bonk, die kan alles verkopen’’ Dat is wat wij vaak te horen krijgen. In hoeverre ben jij het daar mee eens?
Ik denk niet dat dat écht waar is. Ik ben natuurlijk een oudere man en ze willen me niet altijd geloven. Maar ik denk wel dat wanneer je als shop echt achter een product staat het gewoon goed werkt. Neem een merk als Emerica, wij zijn de grooste dealer in Nederland, dat kan toch niet? Je zou denken dat een winkel in Amsterdam dat zou zijn. Als je er echt in gelooft en je staat voor het product, dan denk ik dat het kan.
Je kan natuurlijk ook met alle hypes meewaaien. Neem bijvoorbeeld de Carhartt mutsen, de Vans Era hype, nu de Janoski hype. Je kan ook gewoon consistent blijven en zeggen; hier staan we voor. Daar komen mensen dan vaak voor terug. Als jij een goede skateschoen wil en je krijgt die, dan kom je er wel voor terug. Maar ik denk dat ik gewoon vooral veel praatjes kan verkopen.

Wat is jouw mening over de ‘nieuwe’ merken? We zien bijvoorbeeld ook Palace liggen.
Ja dat vind ik tof man! Ik vind Palace vet. We gaan nu ook met Polar beginnen. Ik wist eigenlijk dat je die vraag ging stellen. Ik vind bijvoorbeeld echt een slimme manier hoe Peter Kolks het aangepakt heeft met Palace. Bij veel merken moet je toch voororderen en zo. Hij neemt het risico om zelf alles vooraf in te kopen. In december kregen wij 28 van die boards binnen. Ik belde hem na een week op van; Kut man, ik ben alles kwijt!  En hij ging helemaal uit z’n dak. Dat vind ik gewoon tof, want hij neemt toch het risico.. Echt cool hoe zo’n merk dan in de markt wordt gezet.
Die hele 90’s look en die anti-fit shits enzo, ik vind dat fucking vet! We komen uit de 90’s, ik kom zelfs uit de 80’s. Maar het is gewoon tof dat de mensen van nu het gewoon oppakken. Het zal niet voor iedereen zijn, maar ik vind het wel een frisse wind. En wat ik ook nog tof vind; die gasten blijken ook gewoon echt tof te zijn.

bonk-bbqZomerse BBQ voor de deur van Bonk

Flatspot Magazine
X